29 april 2010

De telefoonverkoper bepaalt wie je mag bellen


Opnieuw is Apple in opspraak geraakt door de afwijzing van informatie voor de iPhone op morele gronden. De censoren van Apple oordeelden in februari dat een Nederlandse fotografensite niet door de beugel kon. Onlangs vonden ze dat de cartoons van de gelauwerde Amerikaanse tekenaar Mark Fiori beledigend waren en niet verkocht mochten worden. Na veel negatieve reacties, wordt Fiori deze week ineens toch in het aanbod van iTunes opgenomen(foto). Maar nu is er een satire op Tiger Woods geweigerd. De reden: een publieke figuur belachelijk maken past niet in het beleid van Apple. Dit heet 'a violation of the iPhone Developer Program License Agreement, which bars any apps whose content in “Apple’s reasonable judgement may be found objectionable, for example, materials that may be considered obscene, pornographic, or defamatory.”'
De iPhone bezitters én de cartoonisten zijn dus overgeleverd aan de smaakpolitie van Apple. Je zou natuurlijk kunnen zeggen: moeten ze niet met Apple in zee gaan. Elke bedrijf is vrij te verkopen wat men wil. Apple kan niet verplicht worden apps aan te bieden waarvan ze vinden dat die de grenzen van het fatsoen overschrijden. Het bedrijf heeft tenslotte een naam hoog te houden.
Toch zitten er een paar vervelende kanten aan het gedrag van het Apple. Een telefoon koop je om te communiceren. Het is een apparaat dat je in alle vrijheid voor je eigen doelen wilt gebruiken. Een telefoon met internet en nog veel meer toeters en bellen koop je ook nog steeds om te kunnen communiceren. Is het dan redelijk dat de verkoper van het apparaat voor jou gaat bepalen welke boodschappen je wel of niet mag ontvangen? Als het apparaat je niet bevalt kun je een deur verder bij een andere winkel een ander apparaat kopen. Maar als je er een gekocht hebt moet je niet belemmerd worden in het gebruik. En dat gebeurt wel als Apple zich met de content gaat bemoeien. En een ander apparaat kopen is geen optie omdat je, behalve het gemak van de iPhone, dan ook heel veel content die de "Apple store" levert moet missen. Het is alsof je een telefoon hebt gekocht die je ineens verbiedt om met bepaalde vrienden te bellen.
De positie die Apple inneemt op de markt van mobiele apparaten lijkt een groot gevaar op te leveren voor het vrije verkeer van informatie. Als dit bedrijf als eerste en vooralsnog enige een nieuw apparaat als de iPad introduceert zullen we ook weer overgeleverd zijn aan zijn censoren. Dat brengt ook de aanbieders van informatie in een lastig parket. Om mee te doen met de ontwikkelingen van nieuwe media zullen journalisten, filmers, tekenaars en vele anderen in het communicatievak rekening moeten houden met de normen die één Amerikaans bedrijf stelt. Welke invloed zal dat hebben op de zelfcensuur van schrijvers en kunstenaars? Keren we terug naar een situatie waarin één instantie, de katholieke kerk, met een 'nihil obstat' bepaalde wat wel en niet mocht worden uitgegeven?
,

1 opmerking:

Unknown zei

Beste Jos,

Mooie post. Zou ik deze kunnen overnemen op mijn blog (uiteraard met bronvermelding?). Mijn site is: wwww.denaaktemens.nl.

Groet,
Dimitri Tokmetzis

info at dimitri koppelteken tokmetzis punt nl