De Nederlandse Opera (DNO) deed de kritische recensent van Opera Gazet in Antwerpen Olivier Keegel in de ban. Hij krijgt geen vrijkaartjes meer en wordt ook niet meer toegelaten tot persconferenties. Hij mag de voorstellingen in de Stopera voortaan alleen op eigen kosten bijwonen. Keegel liet het er niet bij zitten en spande een rechtszaak aan. Inzet: de vrijheid van meningsuiting. De rechtbank ging hier niet in mee. Keegel werd ten slotte niet helemaal
geweerd van de voorstellingen. En vanuit journalistiek oogpunt lijken die persbijeenkomsten
niet heel belangrijk, aldus de rechter.
'Het nieuwe seizoen van De Nationale Opera is een hautaine klap in het gezicht van de traditionele operaliefhebber', schreef Keegel begin dit jaar in het Parool. Hij leverde al langer ongezouten kritiek op het modernistische programma-aanbod van artistiek leider Pierre Audi. De traditionele liefhebber van de Italiaanse opera is volgens hem niet langer welkom in de Stopera. De voorkeur wordt gegeven aan 'een handjevol musicologen en bezoekers die graag het Stockhausenstempel in hun culturele paspoort laten zien'. Sandra Eikelenboom, hoofd marketing en communicatie van DNO: "We vinden wat hij schrijft vilein, onder de gordel en persoonlijk en om
die reden niet journalistiek. Hij speelt meer en meer op de man. En
daardoor kunnen wij het naar onszelf niet meer verantwoorden hem
daarvoor te subsidiëren in de vorm van vrijkaartjes."
Je kunt je afvragen of de flauwe reactie op Keegel's uitgesproken voorkeuren een rechtszaak waard is. De uitspraak is ook niet zo verwonderlijk. Maar het standpunt van het hoofd marketing en communicatie verdient toch wel een kritische kanttekening. DNO vindt wat Keegel schrijft 'niet journalistiek'. Opmerkelijk. Is het aan DNO om te bepalen wat journalistiek is en wat niet? DNO kan zich wenden tot de Raad van de Journalistiek als men meent dat grenzen zijn overschreden. Een rechtszaak wegens smaad of eenvoudige belediging is ook nog mogelijk. Maar een journalist wegzetten omdat wat hij over het operahuis schrijft volgens datzelfde operahuis 'niet journalistiek' is lijkt mij getuigen van een vaker voorkomende arrogantie van marketeers: wat het publiek over ons hoort bepalen we bij voorkeur zelf. Daar moet een journalist die zijn vak serieus neemt zich uiteraard tegen verweren.
[foto: Peter Hessels CC]
2 opmerkingen:
Meneer kan nog steeds recenseren dat het een aard heeft en DNO heeft het recht wel of niet vrijkaartjes uit te delen of toegang te verlenen aan besloten privé-events. Verder niet veel aan de hand dus. De rechtszaak lijkt geïnstigeerd door de recensent in kwestie.
Het gaat er niet om of DNO wel of niet perskaarten (het zijn geen "vrijkaartjes" - er staat een verplichting tegenover) mag uitdelen. Het gaat er om of DNO, dat reeds jaren perskaarten aan Opera Gazet verstrekte, perskaarten mag INTREKKEN omdat bepaalde kritiek haar niet bevalt. Overigens is noch de persbijeeenkomst noch de nazit een "besloten privé-event".
Een reactie posten