Volgens een woordvoerster van Artsen zonder Grenzen heeft Stichting
Beperking zonder Grenzen Land van Cuijk 'een nette juridische
brief' gekregen. ,,Dat doen we bij iedereen die iets in de naam heeft
zitten met 'zonder grenzen'.
Volgens
haar moet die term als beeldmerk worden gezien. ,,Als anderen een naam
kiezen die daar te veel op lijkt, kunnen we die partijen daar op
aanspreken. Het komt zelden of nooit tot een rechtszaak, we komen er
onderling altijd uit." Het bericht leidt tot verontwaardigde reacties op de site van De Gelderlander: 'Advocaten zonder grenzen', 'Arrogantie zonder grenzen'. Lezers kondigen aan hun donatie voor AzG stop te zetten. Waar de organisatie dan weer op reageert met de mededeling dat er geen donatiegeld voor deze advocaten is ingezet. Ze doen het gratis. En ze gaan heus geen proces voeren. Ze dragen het initiatief een warm hart toe en 'zoeken graag een passende oplossing'.
AzG kan met mooie woorden proberen de zaak te sussen. Maar het kwaad is natuurlijk al geschied. Op deze manier als 'multinational' een goedwillende lokale speeltuinclub vanwege twee woorden onder druk zetten is ver over de top. Kan me voorstellen dat de Stichting eieren voor zijn geld kiest.
Het verontrustende van deze actie zit wat mij betreft in dat quasi achteloze ,dat doen we bij iedereen die iets in de naam heeft zitten met 'zonder grenzen'. Als dat de implicatie van het merkenrecht is dan hoop ik dat een kapitaalkrachtige partij dit eens voor de rechter wil gaan uitvechten met AzG. Kan een organisatie het eigendom claimen van een combinatie van twee woorden? En zoja, heeft dat dan ook consequenties voor alle andere organisaties, inclusief vrijwilligersorganisaties die voor goede doelen zijn opgericht? Merkenrecht lijkt me vooral van toepassing op commerciƫle producten om te voorkomen dat de concurrent profiteert van jouw naam, beeldmerk, of de uiterlijke vorm van je product. En er is ook een belang van de consument: "Zonder merkaanduiding zou het voor een consument lastig zijn om te kiezen uit, bijvoorbeeld, vijf pakken melk in een identieke kartonnen verpakking." Dat snapt iedereen. Maar het is absurd dat dit recht leidt tot uitspattingen zoals in het geval van AzG en de speeltuin.
Zoals bij alles wat te maken heeft met intellectuele eigendomsrechten is ook het merkenrecht 'big business'. En waar veel geld wordt verdiend kan men ook makkelijk geld uitgeven om op van alles en nog wat te schieten. Kijken waar wat te verdienen valt. Je kunt je diensten dan ook best wel een keer gratis aanbieden. Staat mooi in het maatschappelijk jaarverslag van het kantoor. Ik zou deze uitwas van de advocatenpraktijk toch liever beschouwen als voorbeeld van onmaatschappelijk gedrag.
[foto:jvdgoot cc]
Geen opmerkingen:
Een reactie posten