Je kunt grote internetbedrijven proberen aan te pakken als ze profiteren van auteursrechterlijk beschermd materiaal via de advertentieinkomsten voor de sites waar dat materiaal geplaatst wordt. Maar een particulier internetfilter, waarop niemand enige controle heeft, is erger dan de kwaal.
Je geeft Google en Facebook en andere internetbedrijven praktisch gesproken de uitvoering van de auteursrechtenwet in handen. Zullen zij daar prudent mee omgaan? Gaan ze naar iets andere kijken dan wat voor hun bedrijf het meest fortuinlijk is? Het is de zoveelste stap in de privatisering van de ordehandhaving op het internet.
En het is niet de eerste keer dat dit gebeurt. De verplichting die Google opgelegd kreeg om links naar mogelijk smadelijke berichten te verwijderen (het recht op vergetelheid) gaat ook buiten de rechter om. Evenals de verplichting die de Duitse wet aan Facebook oplegt op binnen 24 uur haatzaaiende berichten te verwijderen. Geen enkele transparantie. In beide gevallen beslissen de bedrijven over al dan niet deleten.
En het ergste is nog dat er met het copyright helemaal niets gebeurt: dat blijft gebaseerd op honderd jaar oude wetgeving die grote mediaconcerns rijk maken, en misschien ook een enkele artiest, maar die in de digitale samenleving zowel voor makers als voor gebruikers totaal achterhaald is.
[foto: Costa Rica, Julia Martinez, cc]
Geen opmerkingen:
Een reactie posten